Ставьте like и читайте!

TRĪS BAPi ELASTĪGAI ĀDAI

13.10.2022, 3ade.lv

TRĪS BAPi  ELASTĪGAI ĀDAI

TRĪS BAPi ELASTĪGAI ĀDAI

Uzturam ir ļoti liela nozīme ādas veselības uzturēšanā. Ādas stāvokli var ietekmēt arī ar uztura bagātinātāju palīdzību. Kādus uztura bagātinātājus lietot, lai āda saglabātu tonusu un, lai novērstu ļenganuma parādīšanos — šis ir viens no manu pacientu «visuzstājīgākajiem» jautājumiem. Tas ir tik uzstājīgs, jo ikviens kompetents speciālists atbildēs, ka ādas veselību un skaistumu iespējams saglabāt, izvēloties sabalansētu uzturu. Taču pacients cenšas rast «cerību tabletē», piekam, pieprasa to šeit un tagad. Patiešām, tā taču ir tik pievilcīga ideja — iedzert tableti, kas nerada blaknes un apturēt novecošanās procesu.

Autore: sertificēta uztura speciāliste Svetlana Aleksejeva, @svetlana_aleksejeva

Sertificēta uztura speciāliste Svetlana Aleksejeva, @svetlana_aleksejeva


Taču diemžēl jūs sagaida vilšanās — nepastāv tāda unikāla uztura bagātinātāja, kas varētu aizstāt sabalansētu uzturu un padarīt mūsu ādu ievērojami skaistāku.
Taču daži uztura bagātinātāji var palīdzēt ādas veselības un tonusa saglabāšanā. No daudzveidīgā piedāvājuma klāsta es izvēlējos trīs daudzsološākos uztura bagātinātājus.
Ieteikumus par uztura bagātinātāju lietošanu jūs varat atrast it visur — gan reklāmās, sociālajos tīklos influenceru rakstos, gan sarunās ar kaimiņiem, draugiem un ģimenes locekļiem. Šajā informācijas plūsmas daudzumā brīžiem var apjukt un kļūst grūti izvēlēties, kurš uztura bagātinātājs jums ir piemērotāks un vai tas jums maz ir vajadzīgs. Vai uztura bagātinātājs maz pilda savas funkcijas. Tāpēc ir svarīgi zināt, kuri no uztura bagātinātājiem var uzlabot jūsu veselību, un, kuri — kaitēt, jo uztura bagātinātāju lietošanas galvenie uzdevumi ir uzlabot vispārējo veselības stāvokli un kalpot kā papildinājumam uzturvielu nepietiekamības gadījumos.

Kas ir bioloģiski aktīvās piedevas (BAP)? Bioloģiski aktīvās piedevas — tie ir produkti, kas kalpo kā papildinājums ikdienā uzņemtajam uzturam, to sastāvā ir koncentrētas uzturvielas (vitamīni un minerālvielas) vai citi elementi, kuri atsevišķi vai kombinācijā rada fizioloģisku vai barojošu iedarbību. Uztura bagātinātāji tiek pārdoti kapsulās, pastilās, tabletēs, dražejās, pulveros, ampulās, pilienu veidā u.c. lietošanai dozētos daudzumos.

Ikvienam, kurš kādreiz ir lietojis un iegādājies uztura bagātinātājus, noteikti būs pazīstama frāze: uztura bagātinātāji neaizstāj pilnvērtīgu un sabalansētu uzturu. Preparāta iedarbība būs jūtama tikai kombinācijā ar pietiekamu uzturu — lielākā daļa ražotāju šo informāciju norāda instrukcijās. Lai medikamentu vai uztura bagātinātāju aktīvās vielas sāktu mērķtiecīgi darboties, ir nepieciešams sabalansēts uzturs, kurā būs pietiekams daudzums olbaltumvielu, tauku un ogļhidrātu, šķiedrvielu.
Uztura bagātinātāji kalpo kā papildu bioloģiski aktīvo vielu, tostarp aminoskābju, šķiedrvielu, vitamīnu un minerālvielu avots. Galvenais uztura bagātinātāju lietošanas mērķis: makro un/vai mikroelementu deficīta novēršana, uztura optimizēšana. Uztura bagātinātāji nav zāles. Paturiet prātā, ka katrs no mums ir atšķirīgs, tādēļ nepastāv viena universāla uztura bagātinātāju lietošanas shēma, kas būtu piemērota visiem.

Deficīta stāvokļus organismā nosaka ar laboratorisko izmeklējumu palīdzību, kuru veikšanai ārsts pēc anamnēzes apkopošanas izsniedz nosūtījumu. Jebkuru preparātu lietošanai jābūt pamatotai un tā jākontrolē laboratoriski. Ieteicams veikt pilnu veselības pārbaudi vidēji reizi gadā. Jūsu ārsts var individuāli izvēlēties laboratoriskās un funkcionālās diagnostikas plānu, kas vērsts uz ārstēšanu un/vai profilaksi. Kļūstot vecākie izmeklējumu spektrs paliek plašāks un specifiskāks.


PROTEĪNA PULVERI

Proteīna pulveri — pulverveida olbaltumvielas, kas iegūtas no augiem (sojas pupiņām, zirņiem, rīsiem, kaņepēm), olām vai piena (kazeīna vai sūkalu olbaltumvielas).
Proteīna pulverus izmanto, lai uzturētu nepieciešamo olbaltumvielu līmeni, kas ir neatņemama ikdienas uztura sastāvdaļa. Vidēji 10–30% no jūsu ikdienā uzņemtajām kalorijām vajadzētu būt no olbaltumvielām. Ja uzņemam pietiekami daudz olbaltumvielu, tad āda saglabā elastību, locītavas ir veselas, un muskuļu masa pieaugs, ja tiks nodrošināta pareiza to noslodze.
Zinātnieki turpina nenogurstoši atkārtot, ka primāri olbaltumvielu daudzums mums jāuzņem ar pārtiku. Pajautājiet sev: vai jūs parasti brokastīs, pusdienās un vakariņās ēdat olbaltumvielas (mājputnu gaļu, zivis, gaļu, piena produktus, tofu, pupiņas, riekstus un sēklas)? Vai uzkodās iekļaujat olbaltumvielas? Paturiet prātā, ka vidēji jūsu organisms spēj patērēt 20–40 gramus olbaltumvielu vienā ēdienreizē. Tāpēc lietderīgāk ir sadalīt kopējo olbaltumvielu daudzumu vienmērīgi visām ēdienreizēm, nevis vakariņās «pielādēt» sevi ar steiku un lēcām.


SALĪDZINĀŠANAI:

Proteīna pulvera kokteilis

• Mandeļu piens bez cukura 200ml — 1g olbaltumvielu
• Sūkalu proteīns, 25g — 19g olbaltumvielu
Kopā: 150 kcal, 20 g olbaltumvielu

Smūtijs ar banānu un biezpienu

• Mandeļu piens bez cukura 200ml — 1g olbaltumvielu
• Beztauku biezpiens 0,5%, 100 g — 18 g olbaltumvielu
• Banāns, 1⁄2 gab. — 1 g olbaltumvielu
Kopā: 150 kcal, 20 g olbaltumvielu


Abās norādītajās receptēs ir vienāds kaloriju un olbaltumvielu daudzums. Es iesaku papildināt olbaltumvielu deficītu un uzturēt tā normu, individuāli pielāgojot atbilstošu uzturu, neskatoties uz pulverveida proteīna pagatavošanas priekšrocībām. Neprofesionāliem sportistiem tas nesagādā grūtības. Atcerieties, ka kopā ar pārtiku jūs papildus uzņemsiet arī citus makro un mikroelementus, ne tikai «tīras» olbaltumvielas. Ir pierādīts, ka veselību ietekmē nevis katrs produkts atsevišķi, bet gan to daudzveidība un savstarpējā sinerģija.

Tie, kuri neuzņem ikdienas olbaltumvielu normu, šo trūkumu var kompensēt, papildus ikdienā lietojot proteīna pulveri. Sportistiem šāds papildus olbaltumvielu (30–50 g dienā) daudzums, izmantojot proteīna pulverus, var palīdzēt uzņemt muskuļu masu, bet gados vecākiem cilvēkiem — novērst ar vecumu saistīto muskuļu masas zudumu, ja to apvieno ar spēka treniņiem. Svarīgi: kombinācijā ar treniņiem. Pati par sevi proteīna pulvera uzņemšana neietekmēs muskuļu masas pieaugumu.

Ar proteīna palīdzību iespējams kontrolēt cukura līmeni asinīs, kas īpaši svarīgi cukura diabēta gadījumā. Taču tas iespējams tikai tad, ja tiek ievērota mazkaloriju diēta. Kaloriju deficīts nodrošina ķermeņa svara zaudēšanu un attiecīgi ogļhidrātu metabolisma uzlabošanos. Atkārtošos, tikai olbaltumvielu uzņemšana pati par sevi rezultātu neradīs, tā «darbojas» tikai kopā ar uzturu.

Vispopulārākais proteīna pulveris ir sūkalas, jo tās ātri uzsūcas un ir pilnvērtīga olbaltumviela. Kazeīns sagremojas lēnāk, tāpēc ieteicams to lietot vakarā, lai kompensētu muskuļu masas zudumu nakts laikā. Vegāniem piemērotākie augu olbaltumvielu avoti ir soja, zirņi, rīsi un kaņepes. Lai vegāniem nodrošinātu pilnīgu aminoskābju kompleksu, es iesaku sajaukt zirņu, kaņepju un rīsu proteīnu. Paturiet prātā, ka pulveri var saturēt citas sastāvdaļas, piemēram, pievienotus cukurus, mākslīgos aromatizētājus, biezinātājus, vitamīnus un minerālvielas. Olbaltumvielu daudzums kausiņā (scoop) var svārstīties no 10 līdz 30 gramiem.

Varētu šķist, ka proteīna pulvera pievienošana smūtijam ir vienkāršs veids, kā palielināt uzņemto olbaltumvielu daudzumu, tā nodrošinot arī no tā izrietošo pievienoto vērtību. Taču viss nav tik vienkārši. FDA (Food and Drug Administration — pārtikas un zāļu pārvalde) patur tiesības ļaut novērtēt produktu drošību un marķēšanu pašiem ražotājiem. Tādējādi nav iespējams noteikt, vai proteīna pulvera saturs atbilst tam, ko ražotājs norādījis uz etiķetes.

• pieejami ierobežoti dati par proteīna pulvera uztura bagātinātāju lietošanas iespējamām blakusparādībām;
• olbaltumvielu uztura bagātinātāju lietošana ilgtermiņā vēl nav pilnībā izpētīta;
• olbaltumvielu uztura bagātinātāju lietošana var izraisīt gremošanas traucējumus;
• olbaltumvielu uztura bagātinātāji var saturēt daudz pievienoto cukuru un kaloriju.

Dažiem proteīna pulveriem ražotāji pievieno daudz cukura — līdz 23 gramiem uz vienu mērkaroti. Daži proteīna pulveri satur daudz kaloriju un var pārvērst glāzi mandeļu piena par 500+ kaloriju dzērienu.

2020. gadā bezpeļņas organizācija «Clean Label» publicēja ziņojumu par proteīna pulveros atrastajiem toksīniem. Pētnieki pārbaudīja 134 produktus uz 130 toksīnu veidu klātbūtni un atklāja, ka daudzi proteīna pulveri satur smagos metālus (svinu, arsēnu, kadmiju un dzīvsudrabu), bisfenolu-A (BPA, ko izmanto plastmasas ražošanā),
pesticīdus vai citus piesārņotājus. Dažu toksīnu daudzuma klātbūtne bija ievērojami lielāka. Piemēram, kāds proteīna pulveris saturēja BPA 25 reizes vairāk nekā likumā atļautais daudzums. Ņemot vērā, ka ražotāji paši izvērtē savu produktu drošumu un marķējumu, tad, diemžēl nav iespējas uzzināt, vai proteīna pulveris saturēs uz etiķetes norādītās sastāvdaļas. Tādēļ pirms izvēlaties kādu noteiktu uztura bagātinātāju, izvērtējiet savu pārliecību par tā kvalitāti, cukura un citu piedevu daudzuma saturu produktā.


KOLAGĒNA PIEDEVAS

Kolagēns ir olbaltumvielu veids, kas atrodams ādā (I un III tipa kolagēns), locītavās (II tipa kolagēns) un citās ķermeņa daļās.
Pārtikas produktos kolagēns ir atrodams gaļas un zivju saistaudos. Tāpat dažādi dzīvnieku un augu izcelsmes produkti satur izejvielas paša kolagēna ražošanai.

Kolagēns mūsu organismā ir saistaudu pamatā un veido apmēram 20–30% no visām olbaltumvielām mūsu organismā. Ar vecuma iestāšanos, kolagēna daudzums samazinās — organisms to ražo lēnāk un mazākā daudzumā. Papildus tādam nemainīgam faktoram kā vecums, kolagēna ražošanu negatīvi ietekmē:

• pārmērīga uzturēšanās saulē,
• smēķēšana,
• pārmērīga alkohola lietošana,
• miega trūkums
• fiziskas slodzes trūkums,
• kaitīgā vides ietekme.

Laika gaitā kolagēns dziļajos ādas slāņos no blīvi sakārtota tīkla pārvēršas neorganizētā bojātu šķiedru la- birintā ar nelielu biezumu un zemu izturību. Pieaudzis cilvēks katru gadu zaudē apmēram 1% no ādā esošā kolagēna. Turklāt sievietēm kolagēna blīvums ādā ir mazāks nekā vīriešiem. Neskatoties uz to, ka kolagēns, lielākā vai mazākā mērā, tiek ražots mūsu organismā, kolagēna uztura bagātinātājs ir kļuvis par vienu no populārākajiem un vislabāk pārdotajiem. Daudziem no jums tas ir pazīstams kā līdzeklis matu, ādas un nagu stāvokļa uzlabošanai.
Kolagēns uztura bagātinātājos parasti tiek hidrolizēts, attiecīgi, tas sadalās aminoskābēs un/vai aminoskābju ķēdēs (peptīdos), lai uzlabotu tā uzsūkšanās spēju, kā arī atvieglotu sajaukšanu ar šķidrumiem. Lielākā daļa patērētā kolagēna, tāpat kā citi proteīni, gremošanas laikā tiek sadalīti aminoskābēs. Daži kolagēna peptīdi uzsūkšanās laikā var saglabāties neskarti un uzkrāties ādā un skrimšļos.

Pašreiz ir pieejami daži pierādījumi, ka noteikti kolagēna veidi var nedaudz uzlabot novecojošas ādas izskatu. Pētījumi ar cilvēkiem ir parādījuši, ka hidrolizēts kolagēns (tostarp kolagēna peptīdi) var nodrošināt grumbu samazināšanos par 10–20%, palielinoties ādas apjomam, tās elastībai un/vai mitrināšanas līmenim. Ieteicamā hidrolizētā kolagēna dienas deva var būt no 1 līdz 10 gramiem. Ieteicamās devas diapazons ir samerā liels, tas saistīts ar to, ka pozitīvi pētījuma rezultāti tika iegūti dažādos apstākļos, izmantojot dažādas devas. Nedenaturēts II tipa kolagēns ir produkts, kura pamatā ir skrimšļi un tā deva ir daudz mazāka.

Svarīgi atcerēties, ka, lietojot kolagēnu, nozīmīga ir tā uzņemšanas regularitāte un ilgums. Pētījumos visbiežāk tiek minēts trīs mēnešu periods. 

Kolagēns ir unikāls neaizvietojamās aminoskābes hidroksiprolīna avots, kas uzsūcas tikai askorbīnskābes klātbūtnē. Hidroksiprolīns ir atrodams tādu pārtikas produktu saistaudu un kolagēna komponentos, kā gaļa, subprodukti un kaulu buljoni. Atrast to augu izcelsmes avotos ir diezgan grūti, taču lielākais tā saturs ir konstatēts lucernas kāpostos.

Iespējams, ka vienīgais šī uztura bagātinātāja lietošanas negatīvais aspekts varētu būt tas, ka tā lietošana daudziem var kalpot kā attaisnojums, lai neievērotu veselīgu dzīvesveidu — kādēļ gan nodarboties ar sportu un pietiekami izgulēties, ja var iedzert tableti? Tāpat kā jebkura cita uztura bagātinātāja saturu, arī kolagēna kvalitāti ir grūti pārbaudīt un noskaidrot tā faktisko sastāvu, lai noteiktu smago metālu klātbūtni. Jāņem vērā arī fakts, ka kolagēna piedevu izpētē ir iespējami interešu konflikti, jo lielāko daļu pētījumu finansē (pilnībā vai daļēji) saistītās nozares, kas var gūt labumu no pētījumu pozitīva rezultāta — apgrūtinot efektivitātes un izmaksu pamatojuma izpratni.


ASTAKSANTĪNA UZTURA BAGĀTINĀTĀJS

Šim uztura bagātinātājam ir plašs pielietojums — fiziskās izturības paaugstināšana, sāpju mazināšana, grumbu mazināšana, aizsardzība pret saules apdegumiem, triglicerīdu (tauku, kas ir galvenais organisma enerģijas avots) līmeņa pazemināšana.

Astaksantīns ir sarkanais karotinoīds un antioksidants, ko dabiski ražo mikroaļģes. Caur barības ķēdi astaksantīns nodrošina garneļu, krilu un citu vēžveidīgo, laša un foreļu rozā nokrāsu. Astaksantīnu var iegūt arī sarkanā rauga fermentācijas procesa rezultātā.

Astaksantīns var pasargāt ādas šūnas no ultravioletā starojuma izraisītiem bojājumiem. Kādā nelielā pētījumā tika konstatēts, ka, lietojot astaksantīna uztura bagātinātāju (3 mg) sešas nedēļas divas reizes dienā, salīdzinot ar placebo efektu, ievērojami samazinājās krunciņas ap acīm («vārnu kājiņas»), bet nesamazinājās grumbu dziļums.
Lokāla un perorāla astaksantīna devu kombinācija var palīdzēt izlīdzināt grumbas, samazināt pigmentācijas plankumus un palīdzēt uzturēt ādas mitruma līmeni gan vīriešiem, gan sievietēm.

Izvēloties kādu no uztura bagātinātājiem, neļaujiet sevi maldināt.

Astaksantīns šķīst taukos, tāpēc ir svarīgi to lietot kopā ar ēdienu, kas satur taukus vai eļļas, lai tas labi uzsūktos. Dabiskie astaksantīna avoti ir aļģes, raugs, lasis, forele, krils, garneles un vēži.
Savvaļas lasis ir īpaši bagāts ar šo antioksidantu, maksimālais saturs savvaļas Oncorhynchus sugās ir 26–38 mg/kg. Un saimniecībā audzētiem Atlantijas lašiem tas ir 6–8 mg/kg. Lai iegūtu 3,6 mg astaksantīna, dienā jāapēd 165 g laša.
Nav noteikta droša un efektīva astaksantīna deva, taču pētījumi liecina, ka lietojot 2–4 mg preparāta dienā, var iegūt efektīvu rezultātu bez blakusparādībām.
Astaksantīns jālieto uzmanīgi pacientiem ar asins recēšanas traucējumiem, diabētu, autoimūnām slimībām, augstu asinsspiedienu, zemu kalcija līmeni asinīs, astmu. Astaksantīna lietošana var palielināt izkārnījumu biežumu un arī padarīt to sarkanīgu. Lielas uztura bagātinātāja devas var izraisīt sāpes vēderā.
Cilvēka organisms neražo astaksantīnu, un tas netiek uzskatīts par nozīmīgu uzturvielu. Iesaku uzņemt šo antioksidantu kopā ar visu pārtikas matricu. Viss mūsu ēdiens sastāv no tā sauktās matricas, kas sastāv no dažādiem komponentiem, kas mijiedarbojas savā starpā.
Pārtikas matricas efekts nozīmē, ka dažādiem pārtikas produktiem ir atšķirīgas priekšrocības un fizioloģiska iedarbība, pat ja tie šķiet līdzīgi. Tieši cēloņu un seku attiecību komplekss pārtikā nodrošina pozitīvu (vai negatīvu) ietekmi uz veselību.


NOBEIGUMĀ

Izvēloties kādu no uztura bagātinātājiem, neļaujiet sevi maldināt:

• Atcerieties, ka uztura bagātinātājiem nav nepieciešami klīniskie pētījumi, tāpēc to darbības mehānisms un efektivitāte nav pilnībā izprotama. Ir paredzama pozitīva ietekme, taču rezultāti var būt ļoti atšķirīgi.

• Uztura bagātinātāji visbiežāk tiek reklamēti kā alternatīvs un ekoloģisks ārstēšanas veids pretstatā «lielajai farmācijai», lai gan patiesībā uztura bagātinātāju ražotāji visbiežāk arī ir daļa no šīs pašas farmācijas. Piedevu ražošana, izmantojot to pašu jaudu un ar tādu pašu kontroles sistēmu kā medikamentiem, patiesībā var būt liels ieguvums gala patērētājam — augstāka kvalitāte, precīzākas devas.

• Gala patērētājs uztver uztura bagātinātājus kā kaut ko nekaitīgu, preventīvu un dabisku. Tas ir jau izveidojies strīdīgs stereotips, kas periodiski tiek atspēkots ar neatkarīgiem laboratorijas testiem par piemaisījumu, aizliegtu komponentu klātbūtni un terapeitisko devu noteikšanu.

• Jums vienmēr jākonsultējas ar savu ārstu par nepieciešamību lietot uztura bagātinātājus.

• Uztura bagātinātāji var mijiedarboties ar citiem produktiem — citām zālēm vai uztura bagātinātājiem, pārtiku un dzērieniem (alkoholiskajiem un bezalkoholiskajiem), kas atsevišķos gadījumos var radīt nopietnas veselības problēmas.

 

 

Latvijā vienīgais bilingvālais izdevums estētikas, profesionālās kosmetoloģijas un veselības jomā.

 

Visērtāk ir abonēt! Sūtiet vārdu «Abonements» uz info@3ade.lv un mēs ar Jums sazināsimies!

Pārdošanas vietas -->

 

 

 

komentāri