«zaļās» kosmētikas FONS

10.10.2017, 3ade.lv

«zaļās» kosmētikas FONS

Organiskā kosmētika labāka, organiskā drošāka, organiskā efektīvāka un tālāk pieaugošā secībā virzienā uz ideālu. Attiecināsim šos apgalvojumus pie emocijām – industriju profesionāļiem, ražotājiem, intelektuāļiem, ekologiem, „zaļajiem aizstāvjiem", tirgotājiem – un pamēģināsim noteikt, kur jēga, bet kur forma organiskās kosmētikas definīcijās. Tiina Orasmae-Meder, ārste-kosmetoloģe, Eiropas Savienības eksperte par kosmētikas drošību, zīmola Meder beauty Science autore sniedz izsmeļošas atbildes uz Beauty Cloud jautājumiem.

Tiina Orasmae-Meder, ārste-kosmetoloģe, www.mederbeauty.comwww.mederstore.com

 

Sertifikāts un ECOCERT uzlīme uz iepakojuma – vai tā ir tikai ēsma „organikas" cienītājiem, vai, lai paaugstinātu pārdošanu?

ECOCERT ir nopietna starptautiska organizācija ar divdesmitgadīgu vēsturi, kas nodarbojas, galvenokārt, nevis ar kosmētikas sertifikāciju, bet ar atbalstu bioloģiskajai lauksaimniecībai. To dibināja agronomi un darīja to tāpēc, lai samazinātu ticamību tam, ka augi, izaudzēti piesārņotās zonās, tiks izmantoti, lai ražotu pārtiku vai medikamentus. Uzlīme ECOCERT uz kosmētikas līdzekļa liecina par to, ka tā sastāvā ir tikai augu ekstrakti un augi, kas izmantoti to ieguvei, tika izaudzēti ekoloģiski tīrā vidē, izmantojot bioloģiskās lauksaimniecības principus. ECOCERT standarti kosmētikas līdzekļiem tika apstiprināti tikai 2002. gadā un kopš tā laika regulāri tiek atjaunoti un pārskatīti. Protams, tas tiek izmantots kā mārketinga instruments, jo mūsdienu pasaulē „organisks" un „ekoloģisks" – tie ir vārdi, kas pārdod jebko, no kosmētikas līdz apģērbiem vai golfa spēles (jā, pastāv organiskie un ekoloģiskie golfa laukumi). 

 

Vai iespējams vispār radīt „zaļo kosmētiku", ja ņem vērā to, ka bez vajadzīgajiem konservantiem tā nenotur savu kvalitāti?

Absolūti „zaļas" kosmētikas eksistence teorētiski ir iespējama, bet reālā dzīvē sastopama īpaši reti. Tehniski kosmētikas radīšana pilnīgi uz augu izejvielu bāzes būtu ne tā sarežģītākā lieta, ja nebūtu nepieciešams to uzglabāt vairāku mēnešu garumā. Pilnībā augu konservanti, kuru ražošanā netiek izmantotas ķīmiskas tehnoloģijas, ir ļoti dārgas un mazāk efektīvas nekā klasiskie „ķīmiskie" konservanti. Starp citu, tieši tāpēc ECOCERT sertifikāts, tāpat kā tā analogi, nenozīmē totālu augu bāzes ingredientu izmantošanu – pietiek, ja tie sastāda 90% no sastāva.

 

Jūs domājat, ka visa dabīgā fanātiķiem patiesībā nepieciešama efektīva kosmētika vai arī tā ir sava veida reputācija?

„Zaļās" kosmētikas atbalstītāji mēdz būt ļoti dažādi cilvēki. Kāds apzināti nonāk pie idejas lietot ekoloģisko kosmētiku, ēdienu, apģērbu utt., jo vēlas dot savu artavu ekoloģijas atbalstam uz Zemes. Visticamāk, šiem cilvēkiem tāda tipa kosmētikas efektivitāte var būt mazāk svarīga, un es uzskatu, ka tas ir pelnījis cieņu. Bet ir ne mazums cilvēku, kuri nepareizi traktē pašu terminu un uzskata, ka „organiskā" kosmētika pēc būtības ir daudz drošāka ādai, neizsauc alerģiskas reakcijas vai pat ir daudz efektīvāka kā parastā. Tie ir mīti, kas šobrīd ir diezgan populāri. Tostarp cilvēki turpina tiem ticēt.

 

Cik patiesībā dabiska ir kosmētika, ko pārdod ar šo „mērci"?

Pēdējo gadu laikā „ekoloģiskā" kosmētikas sertifikācija atbilst ES un dažu citu valstu likumdošanas prasībām, tātad rīcība izmantot ECOCERT vai citu sertificējošu organizāciju uzlīmes, etiķetes neoficiāli, ir sodāma. Tomēr paliek iespēja vienkārši uz etiķetes uzrakstīt „visorganiskākā kosmētika" vai „unikāls ekoloģisks līdzeklis" – tam būs grūtāk „piesieties". Pēdējo gadu laikā šajā jomā sasniegts ievērojams progress un pārsvarā, ja kosmētikas līdzeklis ir marķēts ar kādu no oficiālajām ekoloģiskajām organizācijām, lielākajā daļā gadījumu, tas ir attaisnojies.

 

Vai šobrīd Jūs novērojat izmaiņas „dabīgās" kosmētikas atpazīšanā, uztverē?

Manuprāt, interese par ekoloģiju pieaug un atbilstoši pieaug interese par tāda veida kosmētiku. Tostarp, bez „ekoloģiskiem ingredientiem", ir arī citi ražošanas aspekti. Piemēram, man liekas paradoksāli, kad „ekoloģiskā" kosmētika tiek iepakota greznās kartona un plastikāta kārbiņās vai papīra paciņās, tiek virzīta ar reklāmas palīdzību presē, tiek pievienota kaudze iespiesto materiālu – no skrejlapām līdz brošūrām. Tādā gadījumā rodas iespaids, ka ražotājs izmanto terminu tikai mārketingam, bet apkārtējās vides saglabāšana patiesībā viņu neuztrauc. Ceru, ka patērētāji pievērsīs uzmanību tādām detaļām.

 

Vienmēr uztrauc jautājums, vai tiešām „organiskā" kosmētika darbojas? Vai pēc rezultativitātes nepiekāpjas „neorganiskai"?

Organiskā kosmētika darbojas tieši tāpat kā „neorganiskā" – mēs uzklājam vielu maisījumu (kosmētikas līdzekli) uz ādas, cerībā uz to, ka tā radīs kādu labvēlīgu iedarbību. Var mitrināt ādu ar glicerīna, alojas ekstrakta, tamarinda ekstrakta palīdzību vai hialuronskābi – to iedarbības mehānisms būs pietiekami tuvs un mitrinošais efekts būs līdzīgs. Tas, cik efektīva un droša būs kosmētika nosaka ne tik daudz ingredientu izcelsme, cik to savstarpējā iedarbība, koncentrācija līdzeklī, iepakojuma raksturojums, uzglabāšana un galu galā tas, kā patērētājs līdzekli lietos. Organiskais līdzeklis, uzklāts uz nemākulīgi attīrītas ādas, var izrādīties daudz neefektīvāks un nedrošāks, nekā nosacīti neorganiskais, kas uzklāts pēc visiem noteikumiem uz tīras ādas. 

 

Un tomēr paliek šaubas, ka „zaļā" ir iedarbīga, piemēram, cīņā ar novecošanas pazīmēm, ar pigmentāciju...

„Zaļā" kosmētika var būt spējīga izrādīt visdažādāko iedarbību uz ādu, tai skaitā arī pret novecošanos un balināšanu. Tostarp, „zaļā krāsa" izslēdz iespēju izmantot dažus augsti efektīvus ingredientus, tādus kā peptīdi, prebiotiķi, probiotiskie bakteriālie kompleksi, kam piemīt unikālas īpašības. Es tomēr pārāk nesacerētos par organisko kosmētiku problemātiskas ādas kopšanā – rozācija vai akne, koriģējot grumbas un dažos citos gadījumos. Tomēr, ja jums ir kopta un vesela āda bez redzamām novecošanās pazīmēm, organiskā kosmētika var jūs pilnā mērā apmierināt efektivitātes ziņā. 

 

Vai Jūs neuzskatat, ka, nogurušas no „ķīmijas" kā no neizbēgamās vides globalizācijas un piesārņojuma ēras, sievietes arī skaistuma jautājumus risinās „dabiskā" ceļā? Kas nākotnē prevalēs?

Kosmētikas tirgus, kā arī visi pārējie tirgi, uzskatu, kļūst daudz sarežģītāki. Domāju, šī tendence saglabāsies un tostarp, organiskais segments arī dalīsies – piemēram, jau tagad eksistē organiskā kosmētika vegāniem, cilvēkiem ar noteiktām reliģiozām priekšrocībām (halal musulmaņiem, košera reliģioziem ebrejiem). Nojaušu, ka „efektīvas" kosmētikas segments attīstīsies, izmantojot organiskus augu ingredientus, un zinātniskie sasniegumi biotehnoloģijā un ķīmijā arī tiks aktīvi izmantoti. Vienmēr būs cilvēki, kuriem ir svarīgs tieši kosmētikas iedarbības efekts uz ādu. 

 

 

Autors: Tatjana Iļjina, Beauty Cloud

 

 

 

komentāri

  • Reklāmkarogs
  • Reklāmkarogs
  • Reklāmkarogs
  • Reklāmkarogs