Ставьте like и читайте!

Kā saglabāt labu veselību rudenī? ATTĪSTĀM SUPERSPĒJAS

21.11.2022, 3ade.lv

Kā saglabāt labu veselību rudenī?  ATTĪSTĀM SUPERSPĒJAS

Kā saglabāt labu veselību rudenī?
ATTĪSTĀM SUPERSPĒJAS

Tā nu ir sanācis, ka mēs iedvesmas pārpilni gaidām pavasara un vasaras atnākšanu, bet izdzirdot par rudens tuvošanos, rodas vēlme paslēpties no viltīgajiem sezonas vīrusiem. Un patiesi, katru rudeni krasi pieaug pacientu skaits ar akūtām elpceļu saslimšanām... Lai gan elpceļu slimību izraisošo vīrusu daudzums nesamazinās atkarībā no gadalaika, mainās tikai mūsu spēja tiem pretoties. No kā ir atkarīga šī spēja? Un kā izvairīties no «rudens» slimībām un uzkrāt veselību ziemai?

Autore: Ksenija Margole, ģimenes medicīnas rezidente

KSENIJA MARGOLE, ĢIMENES MEDICĪNAS REZIDENTE

Ja mēs mikroskopā apskatītu nelielu ādas laukumu, tad varētu ieraudzīt daudz baktēriju, un «sveicienus» mēs saņemtu ne tikai no stafilokoka. Tas ir pilnīgi normāli — mēs pārnēsājam miljoniem baktēriju neatkarīgi no gadalaika un mums apkārt ir dažādi vīrusi, un organisms lieliski zina, kā sevi pasargāt. Aukstajā periodā mūsu organisma pretošanās spējas samazinās mūsu dzīves apstākļu izmaiņu ietekmē, kā arī dažu individuālo veselības rādītāju dēļ. Manuprāt, tieši vide visvairāk ietekmē straujo saslimstības pieaugumu.



KĀDAS IZMAIŅAS NOTIEK RUDENĪ?


- Samazinās dienas gaišais laiks, kļūst vēsāks, un mēs vairāk laika pavadām telpās. Slēgtās telpās palielinās vīrusu koncentrācija, kas padara mūs pret tiem uzņēmīgākus.

- Mazāk kustamies, samazinās plaušu ventilācija, lēnāk kustas plaušu trahejas epitēlijs, un vīrusi vieglāk nokļūst elpceļos.

- Vasarā daudzi peldas atklātos ūdeņos, kas norūda imūnsistēmu. Rudenī tas nav iespējams.

- Sākas apkures sezona, un gaiss kļūst sauss, kas burtiski izžāvē gļotādu, novājinot organisma aizsardzību. Tā, piemēram, gripas vīruss ilgāk spēj izdzīvot sausā gaisā.
Izglītības iestādēs atgriežas bērni, kuri ne vienmēr ievēro personīgās higiēnas noteikumus un aiznes sev līdzi mājās daudzas infekcijas, kuras pieaugušā imunitāte jau sen ir «aizmirsusi».

- Mēs mazāk uzturā patērējam augļus un ogas, līdz ar to — mazāk saņemam nepieciešamo antioksidantu daudzumu, kā arī neesam iemācījušies un arī negribam augļus aizstāt ar dārzeņiem.

- Pieaugot pienākumu un rūpju nastai, palielinās arī stresa līmenis. Mēs cenšamies papildināt serotonīna līmeni, apēdot šokolādi, bulciņu vai kādu citu kārumu, kas sniedz «ātru» prieka sajūtu. Pieaug svars un tas var pazemināt vitamīnu līmeni, izmainīt ogļhidrātu metabolismu un padarīt mūs uzņēmīgākus pret infekcijām.

Savukārt visi šie faktori ietekmē arī individuālos rādītājus: iespējams varēsiet novērot D vitamīna, folijskābes, dažu antioksidantu līmeņa pazemināšanos, tāpat arī kortizola, holesterīna līmeņa paaugstināšanos... Bet, ja pirms aukstās sezonas sākšanās, jums radīsies vēlme iegādāties visu iespējamo aptiekas piedāvājumu un sākt lietot uztura bagātinātājus, tad man nāksies jūs no tā atturēt. Papildināt nepieciešams tikai tos organisma deficītus, kurus noteicis ārsts!



PAMATPROGRAMMA —
IKGADĒJĀ OBLIGĀTĀ VESELĪBAS PĀRBAUDE

Jūsu ārsts, detalizēti analizējot jūsu ēšanas paradumus un ņemot vērā sūdzības, noteiks kādas analīzes jums būtu jāveic. Ārsts spēj izdarīt daudz secinājumus vien iepazīstoties ar pacienta uztura dienasgrāmatas trīs dienu pierakstiem. Piemēram, ja uzturā netiek lietotas nepieciešamās piecas dārzeņu un augļu porcijas dienā, kas rudenī ir itin bieža parādība, tad iespējams A, C vitamīnu, folijskābes, cinka, kā arī šķiedrvielu deficīts. Ja par vitamīniem mēs zinām pietiekami daudz, tad šķiedrvielas joprojām ir «tumšais lauciņš». Bet tieši šķiedrvielas ietekmē mūsu kuņģa-zarnu trakta veselību, kurā uzsūcas lielākā daļa mikro un makro elementu. Sķiedrvielu trūkums var arī izraisīt aizcietējumus, hemoroīdus. Reti var sastapt tādu cilvēku, kurš ikdienā uzņem nepieciešamo šķiedrvielu daudzumu, pat vasaras periodā. Informācijas avotos atrodami dažādi skaitļi, taču vidēji dienā sievietēm ieteicams uzņemt vismaz 25 g šķiedrvielu, bet vīriešiem — 38 g. Es iesaku saviem pacientiem uzņemt 30 g dienā.

Veselības pārbaude jāveic reizi gadā vai biežāk, atbilstoši indikācijām, neatkarīgi no sezonas (par nepieciešamajām pārbaudēm runājām žurnāla Beauty Cloud 19. numurā).
Lai efektīvi cīnītos ar sezonālām slimībām, jāpievērš uzmanība feritīna līmenim, kam jābūt vismaz 30 ng/ml, ideālā gadījumā virs 50 ng/ml. Ja plānojat grūtniecību — vismaz 60 ng/ml, jo grūtniecības laikā palielinās nepieciešamība pēc dzelzs. D vitamīna līmenis — vismaz 40 ng/ml, bet vislabāk — 60 un augstāk.

Tāpat jāpievērš uzmanība C reaktīvā proteīna līmenim, kas palīdzēs novērst hronisku iekaisumu, tāpat arī leikocitārajai formulai.
Ir lietderīgi pārbaudīt kortizola līmeni, kam ir svarīga loma glikozes, olbaltumvielu un lipīdu metabolismā, tas arī regulē asinsspiediena līmeni un imūnās atbildes reakciju (samazina tā izteiktību).

Par kortizola ražošanas samazināšanos var signalizēt šādi nespecifiski simptomi: ķermeņa svara zudums, vājums, nogurums, zems asinsspiediens un sāpes vēderā. Savukārt kortizola pārlieku liela ražošana var izraisīt paaugstinātu asinsspiedienu un cukura līmeni asinīs, aptaukošanos, akni, ādas blīvuma samazināšanos, violetu striju parādīšanos vēdera sānos, libido un menstruālā cikla izmaiņas.

Lai nodrošinātu laboratorisko analīžu materiāla kvalitāti, svarīgi to nodot tukšā dūšā, no rīta (pirms plkst.10.00), jo kortizola līmenis mainās dienas garumā, un tieši no rīta tā koncentrācija sasniedz savu maksimumu, samazinoties līdz vakaram gandrīz 2 reizes. 12 stundas pirms izmeklējuma nedrīkst lietot alkoholu, smēķēt, ēst, jāierobežo fiziskās aktivitātes un sekss, kā arī jāizvairās no stresa. Rezultātus var ietekmēt lielas biotīna devas (vairāk nekā 5 mg dienā) uzņemšana, daži kontracepcijas veidi, glikokortikoīdu preparāti. Tas nebūt nenozīmē, ka pirms izmeklējuma pēkšņi jāpārtrauc medikamentu lietošana, vienkārši par to jābrīdina ārsts, lai viņš objektīvi spētu novērtēt rezultātus. Un noteikti nevajadzētu pašrocīgi interpretēt izmeklējuma rezultātus.

Atcerieties, ja parādās tādi simptomi, kā nogurums, izteikts nespēks, galvas reiboņi, koncentrēšanās spēju samazināšanās, tad nevajadzētu to visu attiecināt tikai uz rudens nespēku.
Labāk vērsties pie ārsta un individuāli noteikt kādas analīzes būtu nepieciešamas.

ZARNU DISBIOZE (ZARNU MIKROBIOTAS LĪDZSVARA IZMAIŅAS) IR SVARĪGS FAKTORS, KAS SAISTĪTS AR VAIRĀKĀM CILVĒKA IMŪNSISTĒMAS ATKARĪGĀM SLIMĪBĀM, TOSTARP INFEKCIJĀM, IEKAISUMU, NEOPLASTISKĀM, VIELMAIŅAS UN AUTOIMŪNĀM SLIMĪBĀM.

SUPERSPĒJAS PIEEJAMAS KATRAM

Lai novērstu slimību rašanos, svarīgi ir doties pastaigās, neskatoties uz mainīgajiem laikapstākļiem, vēdināt un nodrošināt telpās nepieciešamo mitruma līmeni, mazgāt rokas. Šie vienkāršie noteikumi ir iespējami visiem, taču nez kādēļ, visi meklē «brīnuma līdzekli».

Atsevišķi vēlos parunāt par rūdīšanos — iestājoties siltiem laikapstākļiem, izmantojiet iespēju peldēties atklātos ūdeņos un turpiniet šīs ūdens procedūras iespējami ilgāku laika posmu. Rudenī ieteicams iet kontrastdušās, apmeklēt baseinu. Šādi jūs varat samazināt iekaisumu izraisošo molekulu daudzumu organismā. Ja jums ir iespēja doties izbaudīt siltās zemes, kur varat atrasties pie ūdens, trenēt savu sirds un asinsvadu sistēmu un termoapmaiņas procesu, tad ieteicams šādā ceļojumā doties rudenī nevis vasarā. Jo vasarā arī pie mums ir labi!

Rudenī ir pilnīgi iespējams saņemt visus nepieciešamos elementus ar vietējās pārtikas produktiem, neskatoties uz to, ka rudenī mums nav pieejami augļi un dārzeņu piedāvājums ir samērā ierobežots. Sviesta ķirbis, piemēram, ir bagātīgs A vitamīna avots. Kartupeļi, kuri bieži netiek iekļauti uzturā, augstā cietes satura dēļ, satur šķiedrvielas un C vitamīnu. Pateicoties skābētiem dārzeņiem, pārsvarā kāpostiem, kas mūsdienās beidzot ir atzīts par superfood, organisms dabiski spēj uzņemt veselu labumu kompleksu: probiotiķus, prebiotiķus, šķiedrvielas un fermentus. Skābētu kāpostu sastāvā esošās šķiedrvielas veicina gremošanu un uzlabo zarnu trakta mikrofloru. Pusglāze skābētu kāpostu nodrošina K, C un B grupas vitamīnu dienas devu. Sālīti gurķi bez etiķa un ar mērenu sāls daudzumu arī bagātīgi satur K vitamīnu un kalpo kā probiotiķu avots.

Bietes satur fitoķīmiskas vielas, kas regulē glikozes un insulīna līmeni. Bietes ir bagātīgs antioksidantu avots un satur barojošas vielas, kas pierādījušas savu labvēlīgo ietekmi uz veselību, tikai mēs, nez kadēļ, tās atstājam novārtā.
Tāpat ieteicams jau vasarā nodrošināties ar saldētiem vietējo ogu un zaļumu krājumiem. Prātīgāk ir ieguldīt līdzekļus papildus saldētavas nevis desmitiem dažādu uztura bagātinātāju iegādei.

Ja patstāvīgi nespējat izveidot sabalansētu ēšanas režīmu, tad izmantojiet iespēju reizi vai divas gadā apmeklēt uztura speciālistu. Daudzi uzskata, ka šādas konsultācijas nepieciešamas tikai gadījumos, ja jums ir problēmas ar lieko svaru vai moka gremošanas traucējumi. Taču, skatoties objektīvi — individuāli izstrādāts sezonai atbilstošs uztura plāns — tas ir milzīgs ieguldījums veselībā. Uzturam ir regulējoša loma zarnu mikrobiotas sastāva daudzveidībā un tas var radīt proiekaisuma citokīnu samazināšanos šūnās, kas atbild par imunitātes nodrošināšanu.



MENTĀLĀ VESELĪBA

Mēs bieži aizmirstam par garīgo un morālo veselību, kas ir ne mazāk svarīga. Vasarā mēs daudz biežāk esam labā garastāvoklī, jo par to parūpējas saule. Rudens atnākšana mūs visus, vairāk vai mazāk, padara kūtrus. Gandrīz katrs otrais pacients vizītes laikā saņem no manis ieteikumu vērsties pie psihoterapeita, taču daudziem tas liekas aizskaroši...Diemžēl mūsu sabiedrībā joprojām valda tendencioza attieksme pret psihoterapeitiem — cilvēki uzskata psihoterapeitu apmeklēšanu par kaprīzi un ir pārliecināti, ka viņi var atrisināt psiholoģiskās problēmas paši vai arī kautrējas no tā, ka viņiem nepieciešama palīdzība.
Taču pastāv vēl arī daudz alternatīvu — joga, meditācija, elpošanas prakses, aromterapija, gaismas terapija, masāžas, akupunktūra, sports, jaunu prasmju apgūšana. Ir zinātniski pierādīts, ka visas šīs aktivitātes palīdz palielināt dopamīna un serotonīna daudzumu dabiskā veidā, nevis ar antidepresantu palīdzību, kas mākslīgi paaugstina šo hormonu līmeni.
Protams, nav runa par depresijas un depresīvu traucējumu ārstēšanu saviem spēkiem. Šādos gadījumos lēmumu pieņem tikai ārsts, un ne vienmēr izdodas iztikt bez medikamentu lietošanas.

INDIVIDUĀLI IZSTRĀDĀTS SEZONAI ATBILSTOŠS UZTURA PLĀNS — TAS IR MILZĪGS IEGULDĪJUMS VESELĪBĀ. UZTURAM IR REGULĒJOŠA LOMA ZARNU MIKROBIOTAS SASTĀVA DAUDZVEIDĪBĀ UN TAS VAR RADĪT PROIEKAISUMA CITOKĪNU SAMAZINĀŠANOS ŠŪNĀS, KAS ATBILD PAR IMUNITĀTES NODROŠINĀŠANU.

KAS MŪS SAGAIDA RĪTDIEN

Diemžēl pandēmija un citi notikumi pasaulē mums ir skaidri parādījuši, ka viss ir iespējams, un neviens no mums nevar zināt, kas viņu sagaida rītdien. Saskaņā ar PVO ziņojumiem, šoruden ir gaidāmi elpceļu un caurejas infekciju uzliesmojumi, īpaši mazāk pasargāto iedzīvotāju vidū. Jau tiek saņemta informācija par jauna hepatīta uzliesmojumiem bērnu vidū un pērtiķu baku gadījumiem Eiropā... Augsts migrācijas līmenis, neatbilstošs bērnu plānveida vakcinācijas nodrošinājums, ierobežota piekļuve kvalitatīvai veselības aprūpei, antibakteriālu preparātu rezistence, krīze, globāls stress un masu pārvietošanās vēl vairāk palielinās to slimību daudzumu, par kurām mēs, šķiet, esam aizmirsuši.

Šobrīd vairāk nekā jebkad agrāk ir svarīgi ieskatīties savā vakcinācijas pasē un būt gatavam jebkurai situācijai. Pieaugušajiem ir ieteicams pārbaudīt, kad pēdējo reizi ir veikta difterijas un stingumkrampju vakcīna. Tikai nedaudzi zina, ka atkārtota vakcinēšanās ir jāveic ik pēc 10 gadiem. Pievērsiet uzmanību arī veiktajām potēm pret poliomielītu un masalām, ja jums nav apliecinošu dokumentu par veiktajām vakcinācijām, pajautājiet vecākiem vai ģimenes ārstam, vai tās tika veiktas bērnībā.

Bērniem jāveic vakcinēšana saskaņā ar pediatra izstrādāto vakcinācijas grafiku. Savlaicīgi pārrunājiet ar speciālistu alerģijas prevencijas plānu, ja jūsu bērnam ir nosliece uz alerģiskām reakcijām; pirms vakcinēšanās pārliecinieties, ka bērnam nav saaukstēšanās simptomu; pievērsiet uzmanību uzturā lietojamai pārtikai pirms vakcinācijas veikšanas.
Izveidojiet sev un savam bērnam potēšanas pasi vai dienasgrāmatu. Ievadiet tajā datus par bērna vakcināciju un fizisko attīstību; pierakstiet slimības, operācijas, pārtikas alerģijas, regulāri lietojamo medikamentu nosaukumus un devas. Tas ievērojami vienkāršos ārstējošo ārstu darbu un disciplinēs arī jūs.

Un, lūdzu, nenoskaņojiet sevi slimībai! Labāk sāciet dzīvot veselīgu, laimīgu un harmonisku dzīvi jau šodien!

Sargiet sevi!

 

 BEAUTY CLOUD

 

Visērtāk ir abonēt! Sūtiet vārdu «Abonements» uz info@3ade.lv un mēs ar Jums sazināsimies!

Pārdošanas vietas -->

komentāri