Ставьте like и читайте!

Neatklātie CELULĪTA noslēpumi

02.10.2022, 3ade.lv

Neatklātie  CELULĪTA noslēpumi

Neatklātie CELULĪTA noslēpumi

Jau krietnus simts gadus zinātnieki strīdas par to, kā definēt celulītu. Kā slimību? Kā auguma īpatnību un taukaudu sadalījumu? Kā dzimuma pazīmi? Joprojām nav vienprātības, taču daži pēdējo gadu zinātnisko rakstu autori celulītu visbiežāk definē kā «multifaktoriālu dermatoloģisku slimību, kas pēcpubertātes periodā novērojams 80–90% visu rasu sievietēm». Tas ir — lielākajam vairumam. Kā atrisināt šo problēmu, pat ja, iespējams, celulīts tiek uzksatīts par normu?

Autore: Jeļena Zemkova, masāžas prakses speciāliste, masieru skolas vadītāja

Terminam «celulīts» ir jau kādi 100 gadi, un tas ir iesakņojies progresīvajā estētikas industrijā. Visas sievietes pasaulē, izdzirdot šo vārdu, uzbur savos prātos vienu un to pašu ainu — āda kā matracis, apelsīns, biezpienveidīga masa... Ja celulīts nav sasniedzis 3–4 stadiju, tad to var uzskatīt par sava veida normu nevis par patoloģiju.

Pēdējo 10 gadu laikā celulīta izpausmes nosaka ģenētika un dzīvesveids, asins kapilāru darbības traucējumi, atšķirīgs kolagēna šķiedru sadalījumu zemādā, traucēta limfas attece un estrogēnu aktīva darbība.



CELULĪTA ANATOMIJA UN FIZIOLOĢIJA

Taukaudi — tie patiesībā ir irdenie saistaudi, kas galvenokārt sastāv no taukšūnām — adipocītiem. Adipocīti satur vienu lielu tauku pilienu katrā šūnā. Atsevišķas tauku šūnas apņem retikulīna un kolagēna šķiedru tīkls un veido dažāda izmēra un formas kopas (daivas), kuras atdala irdeno saistaudu starpsienas (septas). Starp taukšūnu daivām atrodas asinsvadi un nervi. Tā ir sarežģīta telpiska struktūra, kas atgādina tīklveidā izkārtotas šūnas, piepildītas ar taukiem un savienotas ar dermu un virspusējo fasciju.

Celulīts — tie ir virspusējie taukaudi, kas klāj visu ķermeni Tie nav iekšējie jeb viscerālie tauki, kas ieskauj orgānus vai dziļie taukaudi (subfasciāli audi, kas atrodas zem virspusējās fascijas, veidojot otru taukaudu slāni, kas izgulsnējas noteiktās ķermeņa zonas — uz vēdera, gurniem, sēžamvietas).

Ādas ārējais izskats ir atkarīgs no taukšūnu rindu skaita, kas veido taukaudu biezumu, no pašas taukšūnas (adipocīta) izmēra, no tās kvalitātes un atrašanās vietas viendabīguma, no kolagēna šķiedru stāvokļa. Ja ir maz adipocītu rindu, taukaudi ir ļoti plāni un vienmērīgi izvietoti pa visu ķermeņa virsmu, tad diez vai var runāt par celulītu kā diagnozi. Vairāk būs jāraizējas par ādas izskata saglabāšanas preventīvajiem pasākumiem, kas saistīti ar vecuma radītajām izmaiņām un sarkopēniju (muskuļu masas samazināšanās). Šāda tipa ķermeņa struktūru dēvē par astēnisku vai normostēnisku. Bet tāda tipa ķermeņa uzbūve nav bieži sastopama sieviešu vidū, tādēļ arī cīņa ar celulītu ir tik globāla.



TAUKAUDU MORFOLOĢIJA

Tauku šūnu izmērs var palielināties līdz pat 50 reizēm. Palielinoties tauku šūnu izmēram, tiek iznīcināti saistaudi, kas sastāv no kolagēna šķiedrām un apņem šūnu. Jo vairāk ap šūnu ir noteikta tipa kolagēna, jo blīvāki ir taukaudi, jo mazāk kolagēna šķiedru — jo «ļenganāki» taukaudi. Un arī pats ķermenis.

Tas, ko cilvēki mēdz saukt par «cieto celulītu», ir taukaudu sabiezējums, dažreiz attīstās šķiedru saistaudi. «Mīkstais celulīts» — vairāk tauku un ūdens, mazāk audu, kas bagāti ar kolagēnu.

Taukaudi ir pilnvērtīgs endokrīnais orgāns, kas nodrošina visa organisma vielmaiņas pašregulāciju, reprodukciju, imunitāti, iekaisuma reakciju. Tie nav tikai lieko kaloriju krātuve. Taukaudi ražo olbaltumvielas adipokīnus, kas regulē insulīna līmeni un holesterīna metabolismu. Tie ražo arī hormonus — adiponektīnu, leptīnu, rezistīnu, kas samazina insulīna rezistenci, kas, savukārt veicina dažādu vielmaiņas slimību attīstību, kā piemēram, 2. tipa cukura diabētu un/vai iekaisumus. Tas ir vēl viens iemesls, lai ierobežotu taukaudus.



VAI TĀ IR ĢENĒTIKA?

Nav iespējams noteikt celulīta veidošanās cēloni — vai tas ir noteikta gēna aktivitātes rezultāts vai tas radies kāda vides apstākļa ietekmē. Ģenētiski noteiktas viennozīmīgi ir ķermeņa īpatnības, taukaudu forma un sadalījums visā ķermenī, taukaudu vielmaiņa, ar vecumu saistītu izmaiņu ātrums. Attiecīgi, celulīta veidošanos un izpausmi galvenokārt ietekmēs etniskās atšķirības. Teiksim, Āzijas etniskajai grupai, pateicoties ģenētiskajiem faktoriem, ir spēcīgāks un stingrāks ķermenis. Jo īpaši to ietekmē VI tipa kolagēna ražošana, kas ir atbildīgs par fibrozes veidošanos ap tauku šūnām un ierobežo šūnu palielināšanos. Tas nozīmē, ka sievietes Āzijā retāk sastopas ar celulīta veidošanās problēmu. Taču to nevar teikt par Eiropas sievietēm.

Svarīgu lomu spēlē epiģenētiskie faktori, tas ir, vides ietekme — kādu uzturu māte lietojusi bērna gaidīšanas laikā un bērna uzturs pirmajos viņa dzīves gados (no tā ir atkarīgs adipocītu skaits, tāpēc nevajadzētu mazuļus pārbarot). Tāpat svarīgs ir pubertātes periods, tas, vai bieži pārēdaties, vai jums ir mazkustīgs dzīvesveids, lietojat alkoholu, smēķējat, bijusi saules insolācija, kā arī nemitīgas svara svārstības dažādu diētu ietekmē un daudz kas cits.

PERIODI, KAS SAISTĪTI AR SIEVIEŠU DZIMUMHORMONA ESTROGĒNA LĪMEŅA IZMAIŅĀM UN HIPERPLASTISKU UN/VAI HIPERTROFISKU APTAUKOŠANOS — PUBERTĀTE, GRŪTNIECĪBA UN ZĪDĪŠANA, PREMENOPAUZE. PERORĀLO KONTRACEPCIJAS LĪDZEKĻU LIETOŠANA IETEKMĒ ARĪ IZMAIŅAS TAUKAUDOS.


KOLAGĒNA SAITES

Zinātnieki ir atklājuši, ka, palielinoties tauku piliena apjomam katrā tauku šūnā (hipertrofija), pietūkusī šūna sāk spiest bazālo membrānu, kas sastāv no IV un VI tipa kolagēna. Tas apkārt šūnai veido fibrozi. Un I un III tipa kolagēns, iekļūstot taukaudos dažādos virzienos (septās), var pieaugt tādā apjomā, ka sāk veidoties tā saucamās «salu struktūras», t.i. sabiezējuma vietas. Tādēļ rodas jautājums: kurš no šiem kolagēna tipiem rada bedrītes ādā, veidojot «apelsīna miziņu», un ko ar to darīt? Parasti par ādas izskata izmaiņām atbildīgs tiek uzskatīts I un III tipa kolagēns, pareizāk sakot, kolagēna tīkls, kas ieskauj tauku šūnas. Bet tajā pašā laikā tiek aizmirsts, ka attālums starp saistaudu septām ir aptuveni 1 mm, kas neatbilst lielākām bedrītēm, kas veidojas ādas virsmā.

Patiesībā tieši kolagēns ir kļuvis par stūrakmeni cīņā pret celulītu. Daži uzskata, ka ir lietderīgi veikt procedūras, kas vērstas uz ādas atjaunošanu un kolagēna sintēzes stimulēšanu, uzlabojot ādas un saistaudu izskatu, tekstūru un elastību. Citi, gluži pretēji, izmanto diezgan agresīvus paņēmienus, lai iznīcinātu saistaudus un izveidojušos sabiezējumus.

Kopumā var teikt, ka mūsdienu zinātne fokusējas nevis uz tauku šūnu, bet gan šķiedru — dažādu kolagēna tipu — struktūru un fibrozes izpēti.



ĶERMEŅA MASAS INDEKSS (ĶMI)

Ja ĶMI>30, tad palielinās tauku šūnu izmērs, īpaši tajās vietās, kur sievietēm tauku šūnas sākotnēji jau ir lielākas — gurnos, sēžamvietā, vēdera daļā. Gadās, ka tauku šūnas ir lielas arī, ja ķermeņa svars ir normas robežās, ĶMI < 25. Taču parasti tās ir lokalizētas uz gurniem, nevis uz vēdera un rokām, veidojot bumbierveida figūru.

Ja ĶMI>30, tad strauji palielinās ne tikai tauku šūnu izmērs, bet veidojas arī lokāla hiperplastiska aptaukošanās — tas ir, ne tikai šūna, bet arī tauku šūnu skaits var dubultoties. Tas nenotiek, ja ĶMI <25. Tauku šūnu izmēra palielināšanās izraisa izmaiņas visā taukaudu kolagēna šķiedru struktūrā — fibrozes ietekmē mainās audu mehāniskā elastība, kā rezultātā uz ādas parādās bedrītes.

Iekaisuma rašanās ir nozīmīgs tauku šūnu paplašināšanās rezultāts, kur glikozaminoglikāni — vislabāk zināmā ir hialuronskābe — aktīvi saista ūdeni, kas izraisa atkārtotu tūskas veidošanos un veicina 3–4 stadijas celulīta attīstību.



KALORIJAS

Cilvēkam ir bioloģiskas tiesības ēst to, ko viņš grib un cik grib. Taču viņam ir arī bioloģisks pienākums — patērēt visu apēsto. Ļoti grūti ir tiem pieaugušajiem, kuru vecāki bērnībā nekontrolēja uztura jautājumus. Jo pārmērīga ēšana izraisa tauku šūnu skaita palielināšanos. Vienīgais, kas patiešām rada tauku masas samazināšanos, ir enerģijas deficīts, attiecīgi, enerģijas patēriņš ir lielāks par uzņemto daudzumu. Tādēļ ēšanas paradumu korekcijas, kas paredz šāda deficīta radīšanu, ir ārkārtīgi svarīgas aptaukošanās un celulīta ārstēšanā.



SPORTS SAPRĀTA ROBEŽĀS

Jūsu varoņdarbi sporta zālē celulītu neietekmēs, taču regulāras fiziskās aktivitātes ietekmēs celulīta attīstību. Baleta nodarbības, peldbaseins, fitness, daba — pastaigājieties, skrieniet, dejojiet, peldiet, brauciet ar riteni, spēlējiet tenisu, nodarbojieties ar jebko tikai dariet to regulāri. Jānoslogo lielās muskuļu grupas, tā samazinot taukaudu insulīna rezistenci un normalizējot tauku un ogļhidrātu vielmaiņu. Tas arī novērsīs ar vecumu saistītu muskuļu masas samazināšanos (sarkopēniju) un muskuļu audu aizstāšanu ar saistaudiem.



MASĀŽA

Izvēloties masāžu, tai jābūt saprātīgai, neradot mehānisku slodzi uz ādu un taukaudiem, bez zilumiem, sāpēm, kapilāru plīsumiem, kuru tāpat jau nav daudz, lai nodrošinātu labu taukaudu asinsapgādi, bez pietūkuma un iekaisuma. Atcerieties, ka šķiedras, kas aizsargā šūnu, reaģēs uz jebkuru mēģinājumu mehāniski iznīcināt tauku šūnu, iedarbinot vienkāršu adaptīvo mehānismu — saistaudu augšanu un zemādas saistaudu šķiedru struktūru sabiezējumu, bet ne pašu tauku šūnu iznīcināšanu. Un tas, savukārt, radīs izmaiņas dzīvajos audos, pēc kāda laika uz ādas parādoties jaunām bedrītēm, bet šoreiz jau vairākās vietās.

Masāžai jābūt vērstai uz mikrocirkulācijas uzlabošanu, tai jābūt ar izteiktu pretstresa efektu, kā rezultātā normalizējas asinsspiediens un sirdsdarbība, samazinās perifēro asinsvadu spazmas, pastiprinās limfodrenāža, aktivizējas iekšējo orgānu darbība — pastiprinās diurēze, audu oksigenācija utt. Masāža veido arī ķermeņa formu — reljefu, padara to slaidu, atbilstošu fiziskajām un garīgajām robežām, bez gravitācijas radītajiem izkropļojumiem. Būtībā jau pieskaršanās ķermenim ir vērsta uz smadzenēm, uz cilvēka psihi, jo īpaši uz ķermeņa tēla uztveri un pieņemšanu. Masāža, tā ir sociāla mijiedarbība. Kāda ziņa tiks nosūtīta, tāda atbilde tiks saņemta no ķermeņa. Nekādas agresīvas iedarbības, tikai rūpes un uzmanība.



IKDIENAS RUTĪNA

Attīrīšana, mitrināšana, norīvēšana ar sūkli, skrubji un pīlingi, pirts procedūras (mēreni un pēc indikācijām) un UV aizsardzība. Tas viss var palēnināt ādas novecošanās ātrumu un netieši ietekmēt celulīta ārējās izpausmes, bet ne pašu celulītu. Ar vecumu būtiski mainās ādas mehāniskā elastība, kas saglabā tās tonusu. Jaunai ādai raksturīgs homeostāzes stāvoklis — kad visi dermas procesi ir līdzsvarā, taču hronoloģiskās jeb fotonovecošanās procesā šis līdzsvars izzūd.

Nav iespējams novērst novecošanos, bet ir iespējams ietekmēt ārējos faktorus, kas paātrina novecošanās procesu, tostarp veicot pavisam vienkāršas lietas, piemēram, rūpējoties par savu ādu.

ZEMĀDAS AUDU IZVIETOJUMS DAŽĀDĀS ĶERMEŅA DAĻĀS IR ĢENĒTISKI NOTEIKTS, BET TO LIELUMS IR ATKARĪGS NO UZTURA, VESELĪBAS STĀVOKĻA UN HORMONU IETEKMES.

PAŠMASĀŽA

Ja salīdzina pašmasāžas efektivitāti ar masāžu, ko mums veic kāds cits, tad labākajā gadījumā tie ir tikai 5–7 procenti. Kāpēc? Ja jūs paši sevi kutināt, tad jums nekut, jo pēc 300 milisekundēm smadzenes jau atpazīst mūsu nodomus un pielāgojas pieskārieniem. Līdzīgi izpaužas ķermeņa reakcija uz pašmasāžu.

Ja pašmasāža tiek veikta pareizi, tad kopumā var iegūt pozitīvu rezultātu, pat ņemot vērā, ka tās efektivitāte nav augsta. Sāciet ar ķermeni glāstošām kustībām, bet dariet to pretēji gravitācijas vektoru virzienam, t.i. ņemot vērā taukaudu šķiedru struktūru mehānisko spēku sadalījumu, nostiepjot ādu virzienā uz augšu. Piemēram, varat izvēlēties tikai augšstilbus, sākumā novērtējot audu deformāciju un mīksto audu pārvietošanās virzienu.Ja esat nolēmusi nopietni pievērsties pašmasāžai un apbruņojusies ar pacietību, varat apmeklēt pašmasāžas kursus speciālā skolā. Jāievēro tikai viens svarīgs noteikums — kustības jāveic lēni, mainot abas rokas un pieturot ādu (kā virves vilkšanā, pārliekot vienu roku aiz otras, turot ādu nospriegotu), tā nospriegojot ādu pretēji gravitācijas virzienam, veicot 6–8 kustības katrā zonā.



PĒCVĀRDS

20 gadu masāžas prakse un novērojumi ļauj man apgalvot, ka celulītu vajadzētu pieņemt kā faktu un fizioloģisku sievietes iezīmi. Bet tas nenozīmē, ka nekas nav jādara. Mēs varam mainīt ieradumus, diētu, dzīvesveidu un ikdienas rutīnu. Tādējādi pasargājot savu ķermeni no 3–4 celulīta patoloģiskās stadijas, kad sāk traucēt ne tikai vizuālais izskats, bet rodas arī taukaudu insulīna rezistence, glikozes līmeņa svārstības asinīs, abdominālās aptaukošanās attīstība, apakšējo ekstremitāšu tūska u.c.
Vesels ķermenis vienmēr ir skaists.

komentāri