Ставьте like и читайте!

Vai mums ir vajadzigs sejas fitness? Jeb — kāpēc nedrīkst salīdzināt medicīnu un modi.

26.12.2019, 3ade.lv

Vai mums ir vajadzigs sejas fitness? Jeb — kāpēc nedrīkst salīdzināt medicīnu un modi.

ŠODIEN TIK POPULĀRAIS SEJAS FITNESS — SEJAS VINGROŠANA, KURAS MĒRĶIS IR ĀDAS ATJAUNINĀŠANA UN SEJAS OVĀLA SAGLABĀŠANA, — IR NOKĻUVIS NOPIETNĀ ŠAUBU ĒNĀ. VIENS PĒC OTRA, SPECIĀLISTI APGALVO, KA SEJAS FITNESS NODARA ĀDAI VAIRĀK ĻAUNA NEKĀ LABA.

SEJAS FITNESS, SEJAS JOGA, SEJAS VINGROŠANA, SEJAS MODELĒŠANA — VISAS ŠĪS PROGRAMMAS PATIESĪBĀ IR VIENS UN TAS PATS, UN IR PAREDZĒTAS VISIEM, KURI VĒLAS PAŠROCĪGI PIEVEIKT PIRMĀS, OTRĀS UN NEATGRIEZENISKĀS NOVECOŠANĀS PAZĪMES.

TIKA UZSKATĪTS, KA SEJAS FITNESAM PRAKTISKI NAV KONTRINDIKĀCIJU. BET MŪSDIENĀS IR TIK DAUDZ PROGRAMMU UN METOŽU, KA BIEŽĀK REZULTĀTS PĒC APBĒDINA PAT PAŠUS SEJAS FITNESA PIEKRITĒJUS.

PAR SEJAS FITNESU, PAŠMASĀŽU UN MASĀŽU MĒS SARUNĀJĀMIES AR MASĀŽU PRAKSES SPECIĀLISTI, MASĀŽAS SKOLAS DIBINĀTĀJU JEĻENU ZEMSKOVU…

Sarunājas: ELVĪRA ĻUTINSKA

 

MASĀŽU PRAKSES SPECIĀLISTE, JEĻENA ZEMSKOVA

 

Jeļena, vairāk nekā 20 gadus jūs praktizējat masāžas tehnikas, izveidojāt masāžas skolu un esat publicējusi veselu virkni video par pašmasāžas tēmu. Neskatoties uz to, intervijās un lekcijās, jūs neiesakāt sejas vingrošanu. Šī taču ir dabiska atjaunošanās metode, un tā ir tik līdzīga pašmasāžai.

Es tiešām nevaru ieteikt sejas vingrošanu veselam cilvēkam. Pacientam — jā, ar neiroloģiskām problēmām (sejas nerva neirīts, sejas parēze pēc insulta), kad nepieciešams atjaunot muskuļu funkcijas sejas skartajā pusē un galvenais mērķis ir rehabilitācija. Mīmikas muskuļi, atšķirībā no skeleta muskuļiem, var sarauties gan patvaļīgi, gan apzināti — kontrolēti, pēc cilvēka vēlmes un nekontrolēti (piemēram, baiļu emocijas vai sirsnīgs prieks). Skeleta muskuļi — tikai patvaļīgi. Turklāt lielākā daļa mīmikas muskuļu kontrakciju notiek neapzināti. Mēs nevaram kontrolēt visas sejas izteiksmes, neatkarīgi no tā, cik cītīgi mēs trenējamies.

Atšķirībā no skeleta muskuļiem, mīmikas muskuļi pie kaula tiek piestiprināti tikai ar vienu muskuļa galu, bet otrs stiprinās ādas retikulārā slāņa apvidū, vai arī tiem vispār nav kaulu stiprinājuma — tie tiek piestiprināti tikai pie ādas. Tas nozīmē, ka jebkura to kustība ietekmēs ādu, veidojot grumbas un krokas, bet kustoties skeleta muskulatūrai tas nenotiek.

Eiropas kultūras kods ir dzīvīga seja un daudz emociju, tāpēc arī mums ir tik daudz grumbu — tās ir patiesuma grumbas. Mīmikas aktivitāte tiek pārmantota, tāpat kā mīmikas veids.

Pēc 25 gadu vecuma nevajadzētu apzināti veikt aktīvas sejas mīmikas kustības, tas paātrinās grumbu fiksāciju. Regulāri veicot šādas darbības, grumbas var parādīsies arī tajās vietās, kur tām nevajadzētu būt.

Tātad, mēs varam secināt, ka seju nevajadzētu trenēt, bet atslābināt, glāstīt, palutināt?

Pret seju jāizturas saudzīgi. Daudzus gadus tika uzskatīts, ka mīmikas muskuļi atslābst, t. i. hipertrofējas, un tāpēc nepieciešams tos kaut kā uzmundrināt, tonizēt. Lūk, tieši tā arī ir kļūda. Pēdējā laikā veiktie pētījumi ar MRI palīdzību ir pierādījuši pretējo — sejas vidējās zonas muskuļi, kurus tik cītīgi trenē sejas fitnesa piekritēji, zaudējot elastību, maina savu izliekto konfigurāciju — kļūst taisni un saīsinās, attiecīgi paliek stīvāki un īsāki, kas izraisa ne tikai sejas kropļošanu, bet arī izmaiņas kaulos, to piestiprināšanās vietās.

Muskuļiem ir nepieciešams normāls tonuss, bet tas tiek panākts nevis ar treniņu palīdzību, bet gan ar cilvēka iekšējās pasaules harmoniju un ārējo negatīvo faktoru — slimību, stresa izskaušanu. Pareizi veikta muskuļu masāža normalizē tonusu un atbrīvo no psihoemocionālās spriedzes. Mēs skolā ļoti lielu uzmanību pievēršam pareizībai, anatomijai un izpratnei. No video nodarbībām nav iespējams iemācīties masāžas tehnikas, jūs nesapratīsiet, kādā dziļumā šī vai cita tehnika būs iedarbīga (uz ādas, fascijas, muskuļa).

Kā visi šie aktīvie vingrinājumi un «autora programmas», kas māca kā «aizvilkt» acu kaktiņu līdz ausij, var kaitēt sejai un patiesībā arī veselībai kopumā?

Tie var paātrināt novecošanās iestāšanos, radīt izmaiņas psihē — maniakāla apsēstība ar savu izskatu, izraisīt ķermeņa priekšējās un aizmugurējās virsmas muskuļu-fasciālu disbalansu un sāpes muguras augšējā trešdaļā vai spriedzes radītas galvassāpes, palielināt ādas kustīgumu un sejas mīksto audu ptozi.

Kā? Mīmikas muskuļiem atšķirībā no skeleta muskuļiem nav savas fascijas, tie ir daļa no SMAS — virspusējās muskuļu aponeurotiskās sistēmas, kas apvieno muskuļus ar sejas virspusējo fasciju. Tāpēc mīmikas muskuļu kustība neaprobežojas tikai ar konkrētu muskuli, bet iekļauj funkcionālajā darbībā visu sistēmu. Cieši aizvērāt acis — padziļinās grumbas orbitālajā zonā un pieslēdzas augšējās, vidējās un apakšējās zonas muskuļi, tā sauktais «domino efekts».

SMAS ir saistīta ar virsējo (taukaudu un ādu) un apakšējo (dziļo taukaudu — «Biša» tauku spilventiņu) slāni. Jebkura mīmikas muskuļu kustība rada sejas dziļo tauku daļu (‘«Biša»’ tauku spilventiņu) stāvokļa izmaiņas, ko 2006. gadā pierādīja franču ķirurgs Claude Le Louarn savos rentgena pētījumos. Jā, jā, kustiniet muskuļus — izspiediet tauku spilventiņus no starpmuskulārās telpas un nobīdiet tos uz leju. Vienu reizi nobīdāt, otru, trešo, un tad vēl gravitācijas ietekme, un lūk arī rezultāts — deformēta seja.

Sarežģīta trīsdimensiju saišu struktūra vijas cauri visiem sejas slāņiem un ir tās karkass. Novecošanās procesa laikā, daļa ādas saišu tiek izstaipītas, tai skaitā arī no pastāvīgām mīmikas kustībām, bet daļa saišu, kas piestiprinātas pie kaula, kļūst cietākas un saīsinās, kas noteiktās zonās, rada iekritušas ādas efektu. Jebkādas pārmērīgas kustības ietekmēs ādas saites — un tās pārstās pildīt savu balsta funkciju, un āda sāks slīdēt uz leju.

Tas vēl nav viss. Nav jēgas trenēt mīmikas muskuļus, ja, piemēram, notiek augšējā žokļa vai vaigu taukaudu rezorbcija — zūd pats pamats. Sejas novecošanās iemesls ir taukaudu apjoma zudums un kaulu rezorbcija, mīmikas muskuļu trenēšanai ar to nav nekādas saistības.

Kādus sejas fitnesa vingrinājumus tomēr var iekļaut kopšanas programmā?

Pietiekami ar 5-10 minūšu ilgu pašmasāžu vai dažiem atslābinošiem trapeces, galvas grozītājmuskuļu, kakla aizmugurējās virsmas muskuļu vingrinājumiem — vienkārša vingrošana, postizometriskā relaksācija (PIR), miers un klusums vai stiprs drauga plecs, kas kalpos kā atbalsts.

Kāpēc vēlamāka ir sejas masāža un pašmasāža nevis sejas fitness? Kur un kā to iemācīties?

Atjaunošanās metožu salīdzināšana iespējama tikai ar nosacījumu, ka to efektivitāte un drošība ir bijusi ilgstoši pētīta un pierādīta. Masāžas vēsturei, piemēram, ir aptuveni 3 tūkstošu gadu, un 200 gadus tā tiek jau zinātniski pētīta. Sejas fitnesa izvēle ir saistīta ar informācijas pieejamības vienkāršību — skaties un atkārto, bez medicīniskajām pamatzināšanām, tendences, masveida reklāma, slavenību piesaistīšana, lai reklamētu šo zīmolu, «vienas tabletītes» komplekss, masu auditorija ar atšķirīgu sociālo statusu utt… Jūs nevarat salīdzināt medicīnu un modi.

Masāža — tas ir ilgs mācību process, kam pamatā parasti ir medicīniskā izglītība. Vajadzīgi ilgi gadi, lai kļūtu par speciālistu. Tāpēc tikai daži kļūst par meistariem, un, lūk, viņi patiešām var atrisināt daudzas problēmas — sāpes, ar novecošanu saistītas sejas un ķermeņa izmaiņas utt..

Bez izpratnes par masāžas būtību, tā pārvēršas par bezjēdzīgu, haotisku paņēmienu kopumu, kas ņemti no dažādiem avotiem (redzēti internetā), un tas nebūtu tik biedējoši, ja tā skartu nedzīvus objektus. Kā zīmējot uz audekla — zīmē un zīme, sev par prieku, nenodarot kaitējumu apkārtējiem.

Bet mēs strādājam ar cilvēkiem, mums jāiemācās pieskarties, atceroties, ka arī cilvēks mums pieskaras un sajūt caur ādu. Tiklīdz mēs ar rokām pieskarsimies cilvēka sejai, mēs būsim pilnībā atvērti tam cilvēkam — mūsu rokas nemelo un visi vārdi par mīlestību būs bezjēdzīgi, ja mūsu rokas būs nejūtīgas un rupjas. Masāža nevar būt universāla, tā vienmēr būs individuāls darbs gan fiziskā, gan psihoemocionālā līmenī.

Avots: žurnāls Beauty Cloud

 

Žurnālu pārdošanas vietu saraksts: www.presesserviss.lv

Visērtāk ir abonēt! Sūtiet vārdu «Abonements» uz info@3ade.lv un mēs ar Jums sazināsimies!
Abonementa cena 5 numuriem - 25 EUR. 

 

 

komentāri