Ставьте like и читайте!

Ziedu, paradīzes putnu, briljantu un aromātu pilna pasaku valstība - Van Cleef & Arpels pasaule

22.10.2013, Veronika

Ziedu, paradīzes putnu, briljantu un aromātu pilna pasaku valstība - Van Cleef & Arpels pasaule

Parasti visas pasakas beidzas ar galveno varoņu kāzām un vārdiem: „Un dzīvoja viņi ilgi un laimīgi”. Bet kā dzīvoja? Cik ilgi? Cik laimīgi? Nu kaut vai Pelnrušķīte, kā....?

Mūsu šīs dienas stāstam ir turpinājums.

Parasti, stāsti beidzas ar kāzām, bet Van Cleef & Arpels Nama stāsts ar kāzām tikai sākās.

1896.gadā Estele Arpels un Alfrēds Van Klifs, divu bagātu ģimeņu atvases salaulājās. Šī savienība solījās būt harmoniska un savstarpēji izdevīga. Viņš – skaists jauns puisis, talantīga holandiešu dimantu griezēja, kas no Amsterdamas pārcēlies uz Parīzi, dēls. Esteles ģimene nodarbojās ar dārgakmeņu tirdzniecību. Tāda ģimene nevarēja radīt talantīgus juvelierbiznesa uzņēmējus.

Drīz pēc kāzām Estelai un Alfrēdam pievienojās viņas brāļi Čārlzs, Džulians un Luis, kas bija biznesa un homoloģijas eksperti.

Pateicoties savam talantam un spēcīgajam ģimenes garam viņiem drīz vien izdevās kļūt par juvelierizstrādājumu tirgū paša pieprasītākā brenda īpašniekiem. Panākumi bija satriecoši. Divdesmitā gadsimta sākumā, tehniskās attīstības un mākslas plaukuma laikā, sievietes tēls netika uzskatīts par pabeigtu bez ievērojama dārglietu komplekta.

1906.gadā lielā ģimene atvēra veikalu Van Cleef & Arpels Parīzē uz Place Vendôme 22. Praktiski vienlaicīgi tika atvērti ofisi dažādās pilsētās, kur pat pašu izvēlīgāko klientu vēlmes tika realizētas dzīvē. 

Alfrēds Van Klifs bija cilvēks ar asu prātu un īsts stratēģis, kas prata vadīt komandu. Džulians Arpels visu laiku meklēja kaut ko unikālu. Viņa brāļi Čarlzs un Luis bija dzimuši tirgoņi, bet sieva – skaistā Estele – vadīja grāmatvedību.

Viņu panākumi – tās ir ne tikai ģimenes saites un iespējas, bet arī fenomenāla mīlestība pret dārgmetāliem. Bez tam, viņus vienmēr pavadīja veiksme. Arpeli vāca unikālus akmeņus pa visu pasauli: pašus tīrākos, pašus retākos, pašus skaistākos, lai pēc tam pārvērstu tos juveliermākslā.

1935.gadā no Dināras līdz Monte Karlo nebija atrodama neviena sabiedrības dāma, kurai nebūtu vai kura nevēlētos iegūt savā īpašumā Van Cleef & Arpels ražojumus.

Juveliernama bestselleri

Bet dārglietas nebija ģimenes vienīgā aizraušanās. Van Cleef & Arpels nolēma nevis vienkārši sekot modei, bet veidot to. Un drīz vien parādījās vērtīgs futlāris kosmētikas glabāšanai. Šī mantiņa kļuva par vienu no pašiem veiksmīgākajiem Nama izgudrojumiem un ir neaizvietojams sieviešu vakartērpa atribūts līdz pat šai dienai.

30-50-tajos gados, kad Namu pārņēma otrā Van Klifu un Arpelu paaudze un daļa darbnīcu pārcēlās uz Ameriku (pirmo veikalu Ņujorkā 1939.gadā atvēra Pjērs Arpels, tagad tas atrodas uz Piektās Avēnijas namā nr.744), zīmols kļuva par pašu izsmalcinātāko juvelierbrendu. Tagad jau tehnoloģiskās inovācijas cieši krustojās ar ugunīgo kaisli uz dārgakmeņiem.

 

Drīz vien parādījās vēl viens nou-hau – „Mystery Setting” jeb “neredzamais rāmis”, ko patentēja 1933.gadā. Pateicoties tam, juvelieriem izdevās sasniegt dārgā „audekla” nepārtrauktību, kas patiesībā ļoti labi redzama rotaslietās, kuras atspoguļo ziedus vai audumus.

30-tajos gados tika izgudrota Passe-Partout koncepcija: zelta ķēdīte ar dārgakmeņiem rotātu brošu-ziediņu, kuru var nēsāt kā kaklarotu, rokassprādzi, brošu vai jostu. Nedaudz vēlāk pasaulē parādījās vēl viens transformeris – kaklarota „Zip” vai „Zibens”. To izgatavoja pēc Vollisas Simpsones, nākamās Vindzoras hercogienes pasūtījuma.

1936.gadā, pateicoties tai pašai Vindzoras hercogienei, parādījās vēl viena vēsturiska rotaslieta – sieviešu pulkstenis Cadenas. Juvelieri izdomāja rokassprādzi ar slēptu ciparnīcu, ko redz tikai pulksteņa saimniece. 20-30.gados sieviete ar rokas pulksteni tika uzskatīta par netaktisku, tas bija „sliktais tonis”. Savukārt jaunais izgudrojums ļāva saglabāt sievietes reputāciju un tur klāt sekot līdzi laikam. Rokassprādze ar slēptu ciparnīcu līdz pat šim laikam ir populārs sieviešu aksesuārs.

 

Pats izsmalcinātākais izgudrojums, Nama simbols un talismans – feja-spāre. Pjērs Arpels tāpat kā viņa tēvocis Šarls Arpels  bija kaislīgs baleta cienītājs. Vēl bērnībā, Parīvē, viņš nokļuva Djagiļeva „Krievijas sezonu” maģijas varā. Ar viņa rokām veidotie Krievijas klasiskā baleta simboli kļuva par Nama kolekciju simboliskiem apvienojumiem.

 

1960.gadā Piektās Avēnijas salonā ienāca kāds dīvains, satraukts cilvēks. Viņš nekavējoties pieprasīja tikšanos ar Nama vadītāju. Liels bija pārsteigums, kad izrādījās, ka viesis ir Žoržs Balančini. Vērojot veikala vitrīnu viņš izdomāja tēmu jaunam baleta iestudējumam un piedāvāja juvelierim piedalīties projektā. Piedāvājums tika pieņemts un 1967.gadā notika baleta „Dārglietas” pirmizrāde. Tas sastāvēja no trīs daļām: „Smaragds” (Fore mūzika), „Rubīns” (Stravinska mūzika) un „Briljants” (Čaikovska mūzika). Vienlaicīgi gaismu ieraudzīja arī jaunā Nama kolekcija „Balets”. Panākumi bija milzīgi. 2007.gada beigās kolekciju atjaunoja.

Juvelieru smaržas

1976.gadā notika vēl viens atklājums. Pasaule ieraudzīja „juvelieru” smaržas. Dārgumu aromāts, ko Pjērs Arpels iemiesoja smaržās „First”. Tas bija Van Cleef & Arpels parfimērijas līnijas sākums.

Van Cleef & Arpels brenda parfimērija, tāpat kā juvelierizstrādājumi ir mākslas šedevri, kas tiek regulāri skaisti prezentēti un novērtēti ar sajūsmu. Šis juvelieru brends izlaida veselu parfīmu kolekciju, kas bija veltīta skaistiem, dārgakmeņiem. Oriģinalitāte, unikalitāte, spilgtums, diženums, izsmalcinātība, svinīgums un mirdzums ir šī zīmola raksturīgās iezīmes. Bez „vērtīgajiem” aromātiem VanCleef & Arpels izlaida tradicionālās ziedu kompozīcijas, kā arī sēriju „Gadalaiki”, kas raksturoja vienu no četriem noskaņojumiem.

Brenda parfīms ir atpazīstams ar saviem oriģinālajiem flakoniem. Visi VanCleef & Arpels ražojumi ir mākslas darbi un pat paši stingrākie kritiķi tos augstu vērtē. Aromātu relīzes vērojamas uz prestižākajām teātru skatuvēm un pulcē greznas pieņemšanas. Tāpat kā juvelierizstrādājumiem, arī aromātu mērķis ir izskaistināt sievieti, izceļot viņas individualitāti. Daudzi šī zīmola aromāti veltīti dārgakmeņiem.

Mīlestībai pret rotaslietām nav robežu

Pašu unikālāko pasūtījumu veicis viens maharadža 1935 gadā: No dārgajiem materiāliem izgatavots akvārijs meža vardei, aprīkots ar zelta trepītēm. Atkarībā no tā, kā varde rāpās pa trepēm, laimīgais īpašnieks prognozēja laikapstākļus.

Nu jau gandrīz simts gadus planētas bagātākie cilvēki, aristokrāti, karalisko ģimeņu locekļi ir uzticīgi Van Cleef & Arpels stilam un valdzinājumam. Nav nekādu šaubu, ka pateicoties kreativitātei un darbinieku uzticamībai šīs kompānijas Juvelieru Nams arī nākošos simtgadi pavadīs spīdoši.

komentāri